Har barnehagene med på laget

Gaute Aase Kolibrix
Kolibrix-medgründer Gaute Aase tror spesialisering gir bedre og mer brukervennlige regnskapstjenester. Foto: Alex Asensi

 

Kolibrix tilbyr norges eneste regnskapssystem utviklet spesielt for barnehager. Derfor er den et selvsagt valg for deg som vil bruke minst mulig tid på tall og kvitteringer – og mest mulig tid sammen med barna.

Som leder i barnehage har du sikkert revet deg i håret mer enn én gang over havet av fakturaer, krav og kvitteringer som stadig må sendes mellom deg og regnskapsfører. Eller kanskje du er frustrert over det digitale regnskapsprogrammet som skulle være så enkelt, men som er fullt av knapper og funksjoner du slett ikke har bruk for. Hvis dette er deg, burde du følge med videre.

 

Spesialisering er nøkkelen

Gaute Aase er en av gründerne bak Kolibrix og styreleder i morselskapet Solarstein AS. Han har en finger med i alt som skjer i selskapet – helt fra overordnet strategi og ned til de minste detaljene.

 

Aase peker på nisjefokuset som den største fordelen med Kolibrix: – Alle de store regnskapsprogrammene er utviklet for mange forskjellige bransjer. Derfor har de flere funksjoner som ikke er nødvendige for barnehagene. I tillegg mangler de gjerne funksjoner som er mer spesifikke for barnehagesektoren. Vi tenker kun på barnehagenes behov, og derfor er alt utviklet for å gjøre hverdagen enklere for dem.

Denne tankegangen gjelder også språklig, forteller Aase: – I Kolibrix har alle knapper og menyer navn og begreper som er rettet mot barnehager. Du finner for eksempel menyvalg som «barn» og «foreldrebetaling». Her er hvert barn knyttet opp mot en eller to foreldre, slik at man alltid har kontroll på betalinger og lignende for hver enkelt barn. Man kan også legge inn en fast splitt i betaling mellom to foreldre.

 

Barnehager har dessuten en spesiell rolle, ettersom de er tett linket opp mot den enkelte kommunen, opplyser Aase. – Hver kommune har egne systemer for hvordan barnehager for eksempel får tilbakebetalt penger for barn som har såkalt «redusert foreldrebetaling» eller «søskenmoderasjon». Dette regnes automatisk ut i Kolibrix – slik har du som leder alltid oversikt over hva dere har utestående.

 

Har barnehagene med på laget

Du har helt sikkert opplevd det selv: En app eller nettside du bruker mye har endret på viktige funksjoner, og plutselig finner du ikke fram lenger. For å unngå dette tester Kolibrix ut alle ideer på hovedpersonene selv – nemlig barnehagene.

 

– Vi tester alltid nye ting på noen av brukerne og gjør endringer i tråd med deres behov. Da legger vi vekt på at endringene er intuitive og ikke krever opplæring. Foreløpig har ingen av testpersonene trengt forklaring, fastslår Aase.

 

I mobil-appen kan man per i dag ta bilde av og registrere kvitteringer. Dette gjør jobben med kvitteringer veldig enkel, siden alle har et kamera på telefonen sin. Når nye funksjoner skal på plass i appen, blir det altså med barnehagenes velsignelse.

 

Ønsker du å bli bedre kjent med oss? 

Kontakt oss for en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe din barnehage med full kontroll på regnskap til en forutsigbar pris.

 

Gratis kurs, veiledning og hjelpeportal

Jane Graff Kolibrix
Jane Graff loser nye brukere trygt og enkelt over til Kolibrix. Her er hun i gang med å lage nok en opplæringsvideo. Foto: Alex Asensi

 

All brukervennlighet til tross – ledere i barnehager er jo oftest pedagoger, og ikke økonomer. Dessuten er det stor forskjell i datakompetanse og alder. Derfor tilbyr Kolibrix innføringskurs for alle nye brukere. Kursansvarlig Jane Graff har bakgrunn som både regnskapsfører, lærer og pedagogisk leder i barnehage. Det skal godt gjøres å finne en mer egnet person til å lære opp barnehageledere!

 

– Når en barnehage vil starte opp med Kolibrix, blir jeg en fast kontaktperson de kan komme til om de lurer på noe. Da kan vi ha webmøter med delt skjerm eller over telefon. Det er veldig forskjellig hvor mye hjelp de ulike kundene trenger, forteller Graff. – Noen er helt selvgående, mens andre har mindre dataerfaring. Da er det betryggende å kunne ringe når som helst. Vi teller ikke timer, så prisen blir den samme uansett hvor mye hjelp de trenger.

 

I tillegg til tett personlig oppfølging, har Kolibrix utviklet en hjelpeportal på nett. Her finner brukerne forklaringer på vanlige spørsmål og problemstillinger som kan dukke opp, både i artikkel -og videoformat.

 

Kolibrix har i tillegg et team med regnskapsførere som kan ta seg av de mest kompliserte spørsmålene. Om et spørsmål dukker opp flere ganger, lager Graff en artikkel eller video i hjelpesenteret. – Målet er at Kolibrix skal være like intuitivt som nettbanken, avslutter Graff.