fbpx

Å bytte regnskapsfører – En enkel oppgave

Å bytte regnskapsfører er smidigere enn tidligere. Hvordan ny regnskapsfører håndterer overtagelsen er kritisk for at kunden skal få en god start. Dette innbefatter alt fra opplæring til overføring av informasjon og kundedialog. I denne artikkelen skal vi se på hvilke faser du som kunde må igjennom ved et bytte av regnskapsfører samt vanlige bekymringer rundt dette.


Etter at kunden har tatt valget om å bruke oss som regnskapsbyrå skjer følgende steg:

  • Fase: 1 Aksept av kontrakt:

    Barnehagen aksepterer kontrakt med Kolibrix og et kundeforhold starter

  • Fase 2: Kunde sender oppsigelse til sin nåværende regnskapsfører:

Barnehage sender så oppsigelse til sin nåværende regnskapsfører. Når oppsigelse er sendt begynner vi å                                          klargjøre systemet  med riktig informasjon slik at det er ferdig oppsatt til oppsigelsestiden er over.

  • Fase 3: Kolibrix kontakter nåværende regnskapsfører og mottar regnskap:

Vi ønsker at du som kunde skal gjøre minst mulig før du kommer over til oss, vi kontakter derfor din nåværende                                regnskapsfører etter du har sagt opp og tar dialogen for overføring av regnskapet. Vi legger også inn alle ansatte og barn            for deg i Kolibrix samt kontakter leverandører for nytt fakturamottak slik at når du logger inn i systemet er alt tilgjengelig.

  • Fase 4: Opplæring i regnskapsprogram:

Så snart det lar seg gjøre vil vi arrangere opplæring for deg og gjøre deg trygg på det nye systemet.
Vi ser at flere av våre kunder klarer seg raskt selv, men vi ønsker at man fullfører hele løpet slik at man på kortest mulig tid            er selvstendig.

  • Fase 5: Kunde er selvstendig og har tilgang til gratis support etter behov:

Kolibrix har høy fokus på et godt brukergrensesnitt og at vårt system skal være logisk å bruke for våre kunder.  Vi tilbyr                    likevel support om man har spørsmål om regnskap eller til vårt system.

 

Les mer om: Automatisering – Når regnskap blir en fin pause

 

Ønsker du å bli bedre kjent med oss? 

Kontakt oss for en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe din barnehage med full kontroll på regnskap til en forutsigbar pris.

Hva er vanlige bekymringer og myter?

Det er ikke uvanlig at man i en travel hverdag føler at å bytte regnskapsfører vil påføre tap av kontroll, koste tidsbruk og ikke er verdt bryet. Vår er faring er at dette er bekymringer som kan stamme fra tidligere erfaringer.
For noen år siden var dette mer utfordrende, med dagens teknologi er mye forenklet. I praksis trenger kunden kun å signere, sende oppsigelse til nåværende regnskapsfører og gi oss som leverandør tilgang til informasjon. Digitalisering gir store fordeler for kundene. Bilag, ansattlister og informasjon kan enkelt flyttes fra ett system til et annet og du som kunde kan fortsette jobben som tidligere, forhåpentligvis på en enklere og billigere måte.

  • Hva om vi velger feil regnskapsfører?

    En regnskapsfører er en kritisk ressurs for de fleste barnehager. Dette er også grunnen til at relasjoner ofte blir tette og man føler seg veldig avhengig av personen. Bransjen utvikler seg og det kan derfor være lurt å vurdere om tjenesten man får i dag er optimalisert etter dine behov. Velger man en spesialisert tjeneste ser man ofte at kostnadene blir betraktelig lavere samt at regnskapsfører har god kontroll på rutiner og rapporteringer.

  • Vi har ikke tid til dette nå

    Med moderne teknologi vil vi enkelt overføre eksisterende informasjon uten at du som kunde trenger å foreta deg annet en å gi tillatelse. Vi legger inn all data, informere leverandører og gjør systemet klart til bruk.
    Opplæring og support er inkludert i pris og du vil til enhver tid ha mulighet til å kontakte oss om det skulle være noen spørsmål.

  • Jeg vil ha en regnskapsfører som kjenner oss:

    Derfor bør man velge en spesialisert regnskapsfører. Vi i Kolibrix har en kundegruppe, og det er barnehager.
    Dette er for at vi skal tilby riktig kunnskap og best service ovenfor våre kunder. I tillegg vil vi ha et standardisert system som passer alle i vår målgruppe. Med over 200 barnehager og mer en 10 års erfaring på vårt system har vi et solid produkt som kan hjelpe alle barnehager.

  • Vi ønsker kvalitet over pris:

    Med dagens teknologi er det ikke nødvendigvis som tidligere at pris reflekterer kvalitet. Ved riktig bruk av teknologi vil man kunne tilby en bedre tjeneste til en lavere pris, dette henger sammen med spesialisering.
    Vi i Kolibrix har snakket med barnehager som har spart sekssifret beløp ved å velge oss. Vi priser etter barnehagens størrelse derfor vil du som kunde få en svært forutsigbar pris da det ikke er timebasert fakturering.
    Med riktig teknologi vil man kunne oppnå bedre kvalitet til en rimeligere penge.

  • Ett høyteknologisk system gir lite personlig dialog:

    Tvert om! Et høyteknologisk system gir mer effektivitet og regnskapsfører mer tid til å ivareta hver kunde.
    Kolibrix tilbyr også alle våre kunder gratis opplæring og kundeoppfølging uten ekstra kostnad.
    Våre regnskapsførere er spesialisert mot barnehager og kan raskt hjelpe deg med det som måtte være.